10 kwietnia 2019 (środa), godz. 19:00
Tarzycjusz Buliński, "Szkoła w amazońskiej puszczy. Formy i znaczenie
edukacji w społecznościach tubylczych Amazonii: na przykładzie Indian
E’ñepá z Wenezueli", 2018, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły
wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkołę jako
zespół codziennych, cielesnych praktyk kulturowych, dzięki którym
społeczności tubylcze osiągają cele wyznaczone przez ramy ich obrazu
świata.
Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe
wśród Indian E’ñepá z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia
szkoły jest wyjątkowo bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony
w historii, w sposób szczególny oddając tubylczą logikę działania
w świecie. Dzięki temu książka jest jedną z niewielu nowoczesnych prac
antropologicznych skoncentrowanych na uchwyceniu istoty indiańskiej
perspektywy praktykowania szkoły.
Tarzycjusz Buliński, antropolog, dr hab., pracujący w Zakładzie
Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Historycznym UG.
Zainteresowania: antropologia szkoły, antropologia edukacji, teoria
i metodologia antropologii, etnologia Indian Amazonii, studia nad
dzieckiem i dzieciństwem (childhood studies). Prowadził badania terenowe
w Wenezueli, Ekwadorze i Peru.
Moderator panelu:
Jarosław Jendza (dr), pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu
Pedagogiki WSN UG. Miłośnik i badacz alternatywnych rozwiązań
edukacyjnych w różnych kulturach edukacyjnych, zwłaszcza pedagogiki
Marii Montessori.
Paneliści:
Tomasz Szkudlarek (prof.) pracuje na Wydziale Nauk Społecznych UG,
gdzie kieruje Zakładem Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych.
Zajmuje się badaniem wzajemnych relacji między edukacją, kulturą
i polityką. Jego książki i artykuły dotyczą m.in. edukacji i polityki
w kulturze postmodernizmu, teorii mediów, oraz politycznego znaczenia
teorii i praktyk edukacyjnych - i pedagogicznego wymiaru polityki.
Piotr Stańczyk (dr), adiunkt w Zakładzie Filozofii Wychowania i Studiów
Kulturowych w UG. Filozof, zorientowany na pedagogikę. Zwolennik
pedagogiki krytycznej, radykalnej i emancypacyjnej. Badał dyskryminację
studentów studiów zaocznych oraz jak kultura pracy szkoły odnajduje się
w kulturze kapitalizmu. Obecnie zajmuje się rekonstrukcją filozofii
wychowania Paulo Freirego, aa także analizą dyskursu wizualnego reklamy
w Afryce Zachodniej. Odbył staże badawcze w w Demokratycznej Republice
Wysp Świętego Tomasza i Książęcej oraz w Republice Gwinei Bisaau
Paweł Chyc – antropolog, doktorant w Instytucie Etnologii
i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Zainteresowania: antropologia historyczna, etnografia ludów indiańskich
Amazonii, etnohistoria Amazonii, antropologia kognitywna. Prowadzi
badania terenowe w Bolwii i Peru.
Wystawa fotografii Indian E’ñepá, autor Tarzycjusz Buliński
Wystawa artefaktów amazońskich pt. „Mit i splot”, autor Marek Wołodźko
Poczęstunek: napój z amazońskiej rośliny palczatki cytrynowej (Cymbopogon citratus)