
Podczas gdy żeglarze w naszej części świata powoli rozglądają się za dogodnym miejscem do przezimowania swoich jednostek, zainteresowanie kierując raczej z wiatru i wody w stronę ciepłej portowej tawerny, w Gdyni trwają przygotowania do The Tall Ships' Races 2009 Gdynia - logo 200x297przyszłorocznego zlotu żaglowców The Tall Ships' Races.
Zmodernizowany falochron gdyńskiej mariny
Pod
koniec października 2008 r. w gdyńskiej marinie - największym porcie
jachtowym w Polsce - zakończyła się modernizacja i przedłużenie
falochronu wschodniego. W efekcie trwających ponad rok (od czerwca 2007
r.) prac budowlanych wyremontowano jego istniejącą część oraz
zwiększono długość o dodatkowe 73 m wychodzące w głąb zatoki. Falochron
został wyposażony w nową nawierzchnię oraz większą ilość punktów poboru
wody i energii. Głównym celem prowadzonych prac było zmniejszenie
zafalowania wewnątrz mariny, co wydatnie poprawia komfort postoju
jachtów. Ponadto, wewnętrzna strona przedłużenia może być miejscem
cumowania większych jednostek, zaś Straż Graniczna może przeprowadzać
tam odprawy celne jachtów spoza strefy Schengen.
Podczas przyszłorocznego zlotu żaglowców Gdyńska Marina będzie miejscem cumowania mniejszych jednostek klasy C i D.
Kurs na Gdynię!
Znamy już pierwsze jednostki, które na pewno zawiną na zlot The Tall Ships' Races 2009 do Gdyni. Jak dotąd (a jest to dopiero początek
zgłoszeń) udział potwierdziło ponad pięćdziesiąt żaglowców, w tym
jedenaście należących do klasy A, grupującej te największe. A są to:
- brytyjski Lord Nelson - jedyny w świecie żaglowiec przystosowany w pełni do integracyjnych rejsów z załogantami o ograniczonej sprawności ruchowej;
- niemiecki trzymasztowy bark Alexander von Humboldt - jeden z najlepiej rozpoznawalnych w świecie żaglowców - dzięki swojej zielonej kolorystyce żagli i kadłuba;
- holenderska barkentyna Thalassa i tegoroczny debiutant w regatach The Tall Ships' Races ¬- Morgenster;
- norweska fregata Christian Radich, często - z racji podobnej sylwetki - porównywany do Daru Pomorza;
- rosyjski Mir - brat bliźniak Daru Młodzieży;
- najmniejsza, a mimo to, według opinii wielu, najpiękniejsza fregata świata - duński Georg Stage;
- niemieckie Grossherzogin Elisabeth i Roald Amundsen;
- fiński szkuner Estelle;
- szwedzki bryg Tre Kronor Af Stockholm.
Warto
zauważyć, że Christian Radich oraz Georg Stage odbędą swoistą podróż
sentymentalną, jako że uczestniczyły one również w pierwszym zlocie
żaglowców w Gdyni w ramach Operacji Żagiel 1974. Wówczas w regatach
czynnie brał jeszcze udział Dar Pomorza, który - nie można o tym
zapomnieć - w przyszłym roku obchodzi swoje setne urodziny. Celebracja
swojego święta w tak zacnym gronie to najlepszy urodzinowy prezent dla
dostojnego jubilata.
Zlot żaglowców The Tall Ships' Races 2009, Gdynia, 2-5 lipca 2009 - warto już rezerwować urlop! <www.gdynia.pl>