W dniach 22 - 25 października w Gdańsku odbędzie się 12. Kongres Stowarzyszenia Dziennikarzy Turystycznych AJT (Assotiation des Journalistes de Tourisme z Francji. Jest to pierwszy kongres tego stowarzyszenia, który odbędzie się w Europie Centralnej.
80 dziennikarzy, przedstawicieli
największych wydawnictw rynku francuskiego spędzi w Gdańsku i na
Pomorzu trzy dni, w czasie których zapoznają się z potencjałem
turystycznym miasta i regionu. W programie przewidziano walne obrady
stowarzyszenia, prezentację oferty turystycznej Gdańska, kandydata na
Europejską Stolicę Kultury w 2016 - jego dziedzictwa kulturowego,
historii, zabytków, bazy hotelowej i gastronomicznej oraz elementów
symbolicznych dla miasta - legendy Solidarności i szlaku bursztynowego.
Jeden dzień przeznaczony zostanie na promocję najcenniejszych zabytków
Pomorza - dziennikarze zwiedzą Zamek w Malborku i obejrzą turniej
bractw rycerskich w Gniewie. Ważnym punktem programu będzie także
kilkugodzinny pobyt w Sopocie. Zwieńczeniem kongresu będzie uroczysta
Gala w Dworze Artusa z pokazem mody i biżuterii z bursztynu, w której
uczestniczyć będą władze Gdańska, województwa pomorskiego i Polskiej
Organizacji Turystycznej.
Pomysł zorganizowania Kongresu AJT w
Polsce wypłynął z inicjatywy Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej
w Paryżu, który od wielu lat utrzymuje kontakt z AJT, promuje wśród
jego członków Polskę oraz namawia do popularyzowania naszego kraju na
francuskim rynku czytelniczym.
Decyzja o zorganizowaniu
Kongresu w Gdańsku podjęta została przez Zarząd AJT 19 marca 2009 r.
Realizacja tej inicjatywy możliwa była dzięki Miastu Gdańsk, które
entuzjastycznie podeszło do projektu i wyraziło gotowość przyjęcia
dziennikarzy. Ważnym elementem było także wsparcie Polskich Linii
Lotniczych LOT, których czarterem dziennikarze podróżować będą z
Paryża. Partnerami projektu są także Lotnisko im. Lecha Walęsy w
Gdańsku, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Miasto Sopot.
Konkurentem Gdańska, ubiegającym się o przyjęcie dziennikarzy w
2009 roku była Barcelona. W tej perspektywie wybór Gdańska na miejsce
kongresu jest wyrazem zainteresowania dziennikarzy francuskich Polską
jako krajem wartym odkrycia i popularyzacji wśród publiczności
francuskiej, a jednocześnie wyrazem zaufania dla polskich partnerów.
Dla Gdańska kongres jest wyjątkową okazją efektywnej promocji za
granicą, dającą szansę na pozyskanie wielu publikacji, a w perspektywie
kandydatury do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury - skutecznym
sposobem na kształtowanie opinii publicznej, tak w kraju, jak i
zagranicą.
Kongresy AJT organizowane są rokrocznie,
naprzemiennie za granicą i na terenie Francji. Ich celem jest
przybliżenie dziennikarzom najciekawszych pod względem turystycznym
regionów a poprzez to, wzrost zainteresowania czytelników rynku
francuskiego daną destynacją.
Stowarzyszenie Dziennikarzy Turystycznych AJT powstało w 1997
roku z połączenia dwóch francuskich stowarzyszeń dziennikarskich: APJT
- Stowarzyszenia Profesjonalnego Dziennikarzy Turystycznych i AJP -
Stowarzyszenia Dziennikarzy Plenerowych. Liczy ono 180 dziennikarzy,
którzy, aby zostać członkiem stowarzyszenia spełniać muszą dwa
obowiązkowe kryteria: być dziennikarzem zawodowym (posiadać legitymację
prasową) i regularnie publikować teksty o tematyce turystycznej.
Członkowie stowarzyszenia AJT są dziennikarzami reprezentującymi
wszystkie media istniejące na rynku francuskicm: prasę dla szerokiej
publiczności, prasę ekonomiczną, zawodową, specjalistyczną, jak również
radio, telewizję i internet. Członkami Stowarzyszenia AJT są
przedstawiciele różnych szczebli i specjalizacji tego zawodu:
redaktorzy naczelni, reporterzy - fotografowie i szefowie rubryk, jak
również dziennikarze niezależni. Prezesem Stowarzyszenia AJT jest Pan
Bruno COURTIN, Redaktor Naczelny tygodnika Hôtel Restau Hebdo.
Wśród członków znajdują się dziennikarze takich wydawnictw jak:
Le Figaro, Le Monde, Gala, Femme Actuelle, L'Express, Le Point,
La Tribune, Nouvel Observateur. <www.gdansk.pl>