Konferencja REA

Konferencja, która odbyła się 11 grudnia zatytułowana była „Historia życia jest historią uczenia się. Uniwersytet otwarty i nietradycyjni studenci w polskim szkolnictwie wyższym”, poświęcona była zagadnieniom uznawalności (i mobilności) wykształcenia uzyskiwanego poza systemem szkolnictwa wyższego w Polsce, analizowanemu w kontekście celów Lifelong Learning („uczenia się przez całe życie”) przewidzianych w Procesie Bolońskim do realizacji przez wyższe uczelnie Europy.

Stąd gorącym problemem aktualnie jest ‘otwieranie’ jednostek szkolnictwa wyższego w Polsce na studentów nietradycyjnych i przeformułowywanie typowych dotąd form oferty akademickiego kształcenia.

Otwierając konferencję, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. dr hab. Bernard Lammek zwrócił też uwagę na potrzebę uwzględniania przy planowaniu nauczania na wyższych uczelniach potrzeb pracodawców. Przyczynić się ma to do tego, że absolwent studiów będzie mógł łatwiej znaleźć pracę. Studenci mogą poznawać wymagania potencjalnych przyszłych pracodawców również podczas praktyk, które są ważną częścią procesu kształcenia.
 
Firmy i instytucje, które pomagają studentom UG w organizowaniu i odbywaniu praktyk zostały podczas konferencji uhonorowane Medalami Uniwersytetu Gdańskiego. W gronie wyróżnionych znaleźli się m.in. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej oddział w Gdyni, Szpital Specjalistyczny im. św. Wojciecha w Gdańsku – Zaspie, czy też Miejski Ogród Zoologiczny w Gdańsku Oliwie.
 
Jeden z wykładów podczas konferencji wygłosił prof. Pierre Dominice z Uniwersytetu w Genewie, który przedstawił zagadnienia „uczenia się przez całe życie” z perspektywy Szwajcarii. Po raz pierwszy zaś, jako zaproszony prelegent, w konferencji uczestniczył student. Przemysław Rzodkiewicz z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wystąpił z prezentacją zatytułowaną „Funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego w Polsce w kontekście idei uczenia się przez całe życie z perspektywy studenta”.
 
Z kolei prof. dr hab. Zbigniew Walczyk jeszcze raz podkreślił znaczenie współpracy uczelni z pracodawcami podczas wystąpienia opisującego Krajową Ramę Kwalifikacji.
 
Kolejna konferencja z cyklu REA zaplanowana jest na 18 czerwca 2010 roku.
 
Projekt REA, który nazwę swoją wziął od skrótu – Rozwój Edukacji Akademickiej, jest przedsięwzięciem Uniwersytetu Gdańskiego, który jako cykl konferencji, poświęconych aktualnym problemom szkolnictwa wyższego, stanowić ma grunt dla zmian w kształceniu akademickim i wizerunku współczesnych studiów uniwersyteckich .

Nowy system studiów uwzględniał będzie zmiany jakie ostatnie lata przyniosły w polityce i demografii Europy. Praktycznie na większości terytorium Starego Kontynentu nie ma już granic, obywatele UE swobodnie migrują i osiedlają się w różnych miejscach, a co za tym idzie muszą odbierać takie wykształcenie, które będzie wartościowe i uznawane we wszystkich zakątkach Europy. Nie do pominięcia jest też wątek demograficzny. Społeczeństwa są coraz starsze, już nie tylko młodzi absolwenci szkół średnich chcą zdobywać wyższe wykształcenie. Rozwój technologii sprawia natomiast, że kontakt z nauką, jej osiągnięciami musi być stały.
 
Taki zreformowany system obowiązuje i doskonale sprawdza się na przykład w Szwecji czy Wielkiej Brytanii. Stopniowym zmianom ulec musi również forma kształcenia. Od niedawna na polskich uczelniach obowiązuje trzystopniowy „boloński” system edukacji „licencjat – magisterium – doktorat”. Tymczasem cykl REA ma dać także podstawy do wprowadzenia studiów złożonych z kursów, które niekoniecznie trzeba będzie odbywać na uczelni.
Nazwę cyklu REA można skojarzyć ze starożytnością. Rea (lub z języka łacińskiego: Rhea) to mitologiczna Tytanida, matka bogów, m.in. Zeusa i Hery, tak zwana „Wielka Matka”. Akronim odsyłający do jej imienia kojarzy tytuł wspomnianego przedsięwzięcia z jego celami i oczekiwanymi rezultatami.
 
W minionym roku akademickim odbyły się 3 konferencje z cyklu REA. Pierwsza z 28 listopada 2008 roku nosiła tytuł: „Edukacja szkolna i akademicka w Polsce”, druga z 13 marca 2009 zatytułowana była „Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym” zaś trzecia z 26 czerwca 2009 roku nosiła tytuł „Efekty kształcenia – szanse i wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce”.
 
Źródło: UG

ostatnia aktualizacja: 2009-12-18
Komentarze
Polityka Prywatności