Stąd gorącym problemem aktualnie jest ‘otwieranie’ jednostek
szkolnictwa wyższego w Polsce na studentów nietradycyjnych
i przeformułowywanie typowych dotąd form oferty akademickiego
kształcenia.
Otwierając konferencję, Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego, prof. dr hab. Bernard Lammek zwrócił też uwagę
na potrzebę uwzględniania przy planowaniu nauczania na wyższych
uczelniach potrzeb pracodawców. Przyczynić się ma to do tego, że
absolwent studiów będzie mógł łatwiej znaleźć pracę. Studenci mogą
poznawać wymagania potencjalnych przyszłych pracodawców również podczas
praktyk, które są ważną częścią procesu kształcenia.
Firmy
i instytucje, które pomagają studentom UG w organizowaniu i odbywaniu
praktyk zostały podczas konferencji uhonorowane Medalami Uniwersytetu
Gdańskiego. W gronie wyróżnionych znaleźli się m.in. Instytut
Meteorologii i Gospodarki Wodnej oddział w Gdyni, Szpital
Specjalistyczny im. św. Wojciecha w Gdańsku – Zaspie, czy też Miejski
Ogród Zoologiczny w Gdańsku Oliwie.
Jeden
z wykładów podczas konferencji wygłosił prof. Pierre Dominice
z Uniwersytetu w Genewie, który przedstawił zagadnienia „uczenia się
przez całe życie” z perspektywy Szwajcarii. Po raz pierwszy zaś, jako
zaproszony prelegent, w konferencji uczestniczył student. Przemysław
Rzodkiewicz z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego wystąpił
z prezentacją zatytułowaną „Funkcjonowanie systemu szkolnictwa wyższego
w Polsce w kontekście idei uczenia się przez całe życie z perspektywy
studenta”.
Z kolei prof. dr hab. Zbigniew
Walczyk jeszcze raz podkreślił znaczenie współpracy uczelni
z pracodawcami podczas wystąpienia opisującego Krajową Ramę
Kwalifikacji.
Kolejna konferencja z cyklu REA zaplanowana jest na 18 czerwca 2010 roku.
Projekt
REA, który nazwę swoją wziął od skrótu – Rozwój Edukacji Akademickiej,
jest przedsięwzięciem Uniwersytetu Gdańskiego, który jako cykl
konferencji, poświęconych aktualnym problemom szkolnictwa wyższego,
stanowić ma grunt dla zmian w kształceniu akademickim i wizerunku
współczesnych studiów uniwersyteckich .
Nowy system studiów
uwzględniał będzie zmiany jakie ostatnie lata przyniosły w polityce
i demografii Europy. Praktycznie na większości terytorium Starego
Kontynentu nie ma już granic, obywatele UE swobodnie migrują
i osiedlają się w różnych miejscach, a co za tym idzie muszą odbierać
takie wykształcenie, które będzie wartościowe i uznawane we wszystkich
zakątkach Europy. Nie do pominięcia jest też wątek demograficzny.
Społeczeństwa są coraz starsze, już nie tylko młodzi absolwenci szkół
średnich chcą zdobywać wyższe wykształcenie. Rozwój technologii sprawia
natomiast, że kontakt z nauką, jej osiągnięciami musi być stały.
Taki
zreformowany system obowiązuje i doskonale sprawdza się na przykład
w Szwecji czy Wielkiej Brytanii. Stopniowym zmianom ulec musi również
forma kształcenia. Od niedawna na polskich uczelniach obowiązuje
trzystopniowy „boloński” system edukacji „licencjat – magisterium –
doktorat”. Tymczasem cykl REA ma dać także podstawy do wprowadzenia
studiów złożonych z kursów, które niekoniecznie trzeba będzie odbywać
na uczelni.
Nazwę cyklu REA można skojarzyć ze
starożytnością. Rea (lub z języka łacińskiego: Rhea) to mitologiczna
Tytanida, matka bogów, m.in. Zeusa i Hery, tak zwana „Wielka Matka”.
Akronim odsyłający do jej imienia kojarzy tytuł wspomnianego
przedsięwzięcia z jego celami i oczekiwanymi rezultatami.
W
minionym roku akademickim odbyły się 3 konferencje z cyklu REA.
Pierwsza z 28 listopada 2008 roku nosiła tytuł: „Edukacja szkolna
i akademicka w Polsce”, druga z 13 marca 2009 zatytułowana była „Jakość
kształcenia w szkolnictwie wyższym” zaś trzecia z 26 czerwca 2009 roku
nosiła tytuł „Efekty kształcenia – szanse i wyzwania dla szkolnictwa
wyższego w Polsce”.
Źródło: UG