
Pełnopostaciowy, multimedialny symulator akcji porodowej i symulator funkcji życiowych działają już w Katedrze Pielęgniarstwa na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Uczelnia kupiła urządzenia za pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu "Doposażenie laboratoriów kształcenia umiejętności zawodowych z zakresu pielęgniarstwa, położnictwa i badania fizykalnego w GUMed i APS".
Symulator pozwala na zaprogramowanie 9 scenariuszy akcji porodowych oraz na obserwację szmerów oddechowych i tonów serca dziecka.
W ramach projektu, Katedra Pielęgniarstwa kupiła w ciągu roku także 140 fantomów i pomocy dydaktycznych oraz 190 pozycji sprzętu medycznego. "Kupiliśmy fantomy różnej płci - od noworodka poprzez dziecko do osoby dorosłej - dzięki którym studenci mogą ćwiczyć umiejętności pielęgnacyjne i uczyć się postępowania w różnych problemach zdrowotnych. Nauczyciel elektronicznie programuje problemy chorego w fantomie, a student musi je rozpoznać (fantom odpowiada na pytania studenta) i podjąć właściwe działania" - opowiada dr Gaworska-Krzemińska.
Dzięki pomocy UE, w Katedrze znalazły się fantomy do nauki reanimacji, cewnikowania pęcherza moczowego, wykonywania wszelkiego rodzaju iniekcji, robienia lewatywy, obserwowania problemów z układu krążenia, pozwalające na wprowadzenie zgłębnika i karmienie przez zgłębnik, fantomy ginekologiczno-położnicze, aparat USG, stetoskopy elektroniczne, monitory, doplery naczyniowe, trenażery do oceny zaburzeń ze strony układu oddechowego i wiele innych.
"Całość projektu opiewa na kwotę ok. 2 mln 800 tys. zł - informuje dr Gaworska-Krzemińska - ale sprzęt dzięki niemu zakupiony stanowi dla nas edukacyjny przeskok wiekowy. Wcześniej student pewne procedury mógł przećwiczyć jedynie na sobie, teraz ma możliwość nauki w praktyce jeszcze nim nastąpi kontakt z prawdziwym pacjentem".
PAP - Nauka w
Polsce