
System Inteligentnego Monitoringu opracowali naukowcy z Katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej, pod kierownictwem prof. Ryszarda Katulskiego. Za zastosowanie go do monitoringu ładunków kontenerowych i bezpieczeństwa publicznego zostali nagrodzeni w ubiegłym roku m.in. Pucharem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jak dodaje, to od rodzaju czujników zależy, jakie parametry wnętrza kontenera będą mierzone. Może to być np. otwarcie drzwi, ruch, dym, temperatura, wilgotność, przyspieszenie w trzech płaszczyznach. Możliwe jest też dołożenie kolejnych czujników w zależności od potrzeb.
System można też wykorzystywać do badania zanieczyszczeń powietrza, zagrożeń bezpieczeństwa publicznego, a nawet minimalizacji skutków użycia broni masowego rażenia. Może też być zastosowany na nowoczesnym polu bitwy.
System użyty do kontroli ładunków w kontenerach składa się z sieci Inteligentnych Modułów Kontenerowych (IMK), które potrafią się same organizować. Każdy z modułów, umieszczony wewnątrz kontenera, zostaje zaopatrzony w odpowiednie czujniki. Poszczególne IMK można również wyposażyć w kamery.
Moduły kontaktują się ze sobą za pośrednictwem sieci WiFi. Zamontowano w nich GPS, który służy do określania pozycji monitorowanego kontenera i GPRS, ułatwiający komunikację na dalsze odległości np. z portową bazą danych. Każdy z IMK posiada procesor centralny i wbudowaną pamięć, w której są przechowywane informacje nt. zawartości kontenera, nadawcy, miejsca załadunku, odbiorcy, miejsca docelowego itp.
"Każdy z IMK wysyła do wszystkich IMK znajdujących się w jego zasięgu radiowym, wiadomości, dotyczące własnych możliwości komunikacyjnych z serwerem - tłumaczy Ambroziak. - W razie utraty łączności z serwerem, IMK przesyła dane o stanie swojego wnętrza oraz o swojej pozycji za pośrednictwem sąsiedniego IMK, który ma taką łączność".
Sieć IMK może się więc sama organizować w celu zwiększenia niezawodności przesyłania danych. Sąsiadujące moduły w razie potrzeby mogą pośredniczyć w przesyłaniu danych na serwer.
Sławomir Ambroziak wyjaśnia, że w przypadku monitoringu kontenerów jednostki monitorujące IMK są całkowicie bezobsługowe, z wyłączeniem sytuacji zmiany ładunku w kontenerze lub awarii.
Moduły IMK to podstawowa jednostka całego systemu monitoringu. Komunikujące się poprzez sieć WiFi, IMK tworzą sieć w obrębie terminala transportowego lub jednostki pływającej po morzu. Taka sieć zostaje wyposażona w lokalne centrum monitoringu, zawierające bazę danych, skupiającą informacje o każdym IMK.
Poszczególne terminale kontenerowe albo statki morskie są z kolei zorganizowane w bezprzewodową sieć transmisji danych, kontaktującą się z centralną np. krajową bazą danych.
Jakie korzyści ma z takiego systemu użytkownik, np. spedytor? "Każdy transport może być monitorowany zdalnie, a dane zawierające parametry ładunku, aktualną pozycję oraz trasę transportu są dostępne w trzech formach: tabeli, wykresów, tworzonych na podstawie danych pochodzących z różnych czujników oraz mapy z trasą transportu, tworzoną w czasie rzeczywistym" - informuje mgr Ambroziak.
Ponieważ całością zawiaduje specjalny program komputerowy - również autorstwa zespołu naukowo-badawczego Katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych - pozwala on nadać użytkownikowi określone uprawnienia. W zależności od potrzeb może on więc mieć dostęp do konkretnych kontenerów, kontenerów wraz z czujnikami, informacji o trwaniu lub zakończeniu transportu, czy historii komunikacji IMK z bazą danych.
PAP - Nauka w Polsce