Aplikację pomocną w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym stworzyli studenci Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Jest i coś dla terapeuty. Projekt o wdzięcznej nazwie Soncoya pozwala wygodnie zarządzać informacją o pacjencie i planować kolejne etapy terapii.
Oprogramowanie zaprojektowane przez czteroosobowy zespół informatyków korzysta z urządzenia Kinect. - Cała zabawa polega na tym, że stworzyliśmy wirtualnego awatara - animowanego ludzika wykonującego proste ruchy na ekranie komputera - opowiada Paweł Lipiec, student I roku informatyki II stopnia. - Naśladując awatara dzieci jednocześnie bawią się i ćwiczą.
Technologia informacyjna w rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych odgrywa niesamowitą rolę. Jest bardzo motywująca dla dzieci, poprawia ich koncentrację, wytrzymałość i zdolność do osiągania zamierzonych efektów - mówi Ewa Lewandowska, rehabilitantka z Przedszkola nr 77 w Gdańsku.
Jak podkreśla Paweł, aplikacja osobno kładzie nacisk na terapię poznawczą i ruchową. Pozwala naśladować postać lub wejść w interakcję - np. wyświetlić dwa obrazki zwierząt - lwa i krowy, którym towarzyszą właściwe im odgłosy. Pacjent wskazuje rączką w powietrzu, które ze zwierząt się odezwało. Jeśli wskaże prawidłowo, otrzymuje oklaski.
Dzięki możliwości rozpoznawania ruchów, Kinect motywuje dzieci do ćwiczeń, ale daje również możliwość wykonywania ich w domu przy zdalnym zaangażowaniu lekarza.
Zespół młodych naukowców PG działa pod nazwą Sigma, a tworzy go czterech studentów informatyki I roku studiów magisterskich. W zespole działa również ich kolega grafik z Politechniki Koszalińskiej - Wiktor Buksza, student III roku wzornictwa na Politechnice Koszalińskiej. Opiekunem naukowym grupy jest dr inż. Krzysztof Manuszewski.
Co ważne, do pracy przy projekcie studenci znaleźli partnera społecznego, czyli potencjalnego adresata opracowanej aplikacji. Współpracują z przedszkolem nr 77 w Gdańsku przy ul. Abrahama 12/14. Placówka zajmuje się dziećmi z porażeniem mózgowym. - Testowaliśmy oprogramowanie w tym przedszkolu - dodaje Paweł. - Wygląda na to, że zadowolone były maluchy, ale także rehabilitanci.
Druga część systemu to aplikacja dla terapeuty, który może według własnego planu zarządzać informacją o pacjentach, planować terapię, odtworzyć nagranie filmowe i obserwować postępy pacjenta.
Testowana w tej chwili aplikacja jest stosunkowo łatwo dostępna. Każdy, kto ma w domu komputer i zakupi czujnik ruchu oparty na technologii Kinect za ok. 450 zł, może korzystać z różnego typu gier ruchowych.
Oprogramowanie zostało przygotowane na Imagine Cup - największy na świecie technologiczny konkurs dla studentów, którego motto brzmi "Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości". 11-12 kwietnia 50 zespołów z całej Polski spotkało się na finale krajowym w Warszawie. Zespół Sigma zajął 4 miejsce w zawodach, zdobył również nagrodę publiczności. Światowy finał zaplanowano na 6-10 lipca w Australii.
W ubiegłym roku studenci Politechniki Gdańskiej zdobyli trzecie miejsce i nagrodę publiczności na krajowym Imagine Cup.
Konkurs jest organizowany przez firmę Microsoft. Polską edycję konkursu już po raz piąty współorganizuje Instytut Wzornictwa Przemysłowego.