Czas wymienić zniszczone pociągi.

Szybka Kolej Miejska dysponuje ok. 70 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (ezt). Niewiele z nich jest „przyjemnych dla oka”. Niektóre są bardzo nieprzyjemne. Ta uwaga dotyczy zwłaszcza składów oznaczonych numeracją EW 58.

Te składy odróżniają się od pozostałych ezt-ów (trzywagonowe EN 57 i czterowagonowe EN 71) większą kubaturą, inną kolorystyką (żółto-czerwone, a nie żółto-niebieskie pociągi), ale przede wszystkim stanem technicznym, urągającym warunkom podróżowania. Co ciekawe, składy EW 58 kilka lat temu były już na parę miesięcy wyłączone z eksploatacji, jednak zostały przywrócone. W tej chwili eksploatowane są cztery jednostki EW 58, kursujące w układzie dwa razy dwa. Wadą tych składów jest nie tylko ich szpetność czy zły stan techniczny, ale także wysoka podłoga (jest to szczególnie uciążliwe przy niskich peronach np. w Gdyni Chylonii, gdzie różnica poziomów sięga blisko pół metra!), a z punktu widzenia maszynistów - np. uciążliwy system uruchamiania składów (potrzebnych jest dwóch maszynistów w dwóch różnych kabinach - ma to związek ze specyficznym działaniem bezpieczników) czy włączanie ogrzewania (w każdym wagonie osobny włącznik).

Ale nie da się nie zauważyć też plusów. Są to składy znacznie bardziej ładowne od najpopularniejszych w parku maszyn trójmiejskiej kolejki EN 57 - m.in. dlatego, że nie ma w nich zajmujących sporo miejsca tzw. przedziałów służbowych - i mające znacznie lepszy system rozruchu i hamowania, co ma niebagatelne znaczenie biorąc pod uwagę, że przystanki SKM w aglomeracji trójmiejskiej rozmieszczone są średnio co 1-2 km. Dlatego część maszynistów SKM lubi prowadzić składy EW 58, choć są też tacy, co ich nie znoszą. Poza tym EW 58 są ponoć dość odporne na problemy, które tabor kolejowy dotykają podczas ostrych zim. Na czas remontu peronu w Gdyni Gł. składy oba podwójne zestawy EW 58 kursują wahadłowo między Gdańskiem Głównym i przystankiem Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. <www.gdansk.naszemiasto.pl>

ostatnia aktualizacja: 2008-04-27
Komentarze
Polityka Prywatności