PODNOSZENIE JAKOŚCI GDAŃSKIEJ EDUKACJI – KOLEJNY KROK
Miasto Gdańska wyróżnione za udział w pilotażowym programie Ministerstwa Edukacji Narodowej „Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej” prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Na Zamku Królewskim, podczas uroczystego spotkania Rady Samorządowej „Szkoły uczącej się” certyfikatami wyróżniono samorządy biorące udział w pilotażowym programie Ministerstwa Edukacji Narodowej „Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej”. Jednym z samorządów wyróżnionych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej jest Miasto Gdańsk. Dzięki udziałowi w programie wśród nauczycieli została podjęta współpraca prowadząca do modyfikacji metod nauczania i oceniania, co sprzyja podnoszeniu jakości kształcenia.
W programie uczestniczyło ponad 100 szkół z całej Polski, w tym dwie placówki z Gdańska: Szkoła Podstawowa Nr 76 oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 8, które w wybranych klasach realizowały program „oceniania kształtującego” zwanego „ocenianiem pomagającym się uczyć”.
W wielu krajach „ocenianie kształtujące” jest uważane za jeden z najbardziej obiecujących kierunków reformowania oświaty. Raport Organizacji Rozwoju Gospodarczego i Współpracy (OECD) z 2005 r. dowodzi skuteczności tej metody w poprawie wyników nauczania, przygotowaniu do uczenia się przez całe życie i wyrównywaniu szans edukacyjnych. Jego założeniem jest konsekwentne i twórcze wprowadzenie konkretnych technik i odpowiednia organizacja lekcji.
- W naszej placówce wybraliśmy klasy w taki sposób, aby móc porównywać skuteczność tego systemu - w szkole podstawowej klasę V integracyjną oraz w gimnazjum klasę II – powiedziała Danuta Kokot dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 8 i dodała – Największym naszym sukcesem wprowadzenia oceniania kształtującego jest poprawa wyników nauczania i coraz szersze jego wykorzystywanie, np. podczas zajęć z klasami nieuczestniczącymi w projekcie.
- W oparciu o tę metodę łatwiej jest motywować uczniów i przekazywać ich rodzicom wiedzę o postępach i zachowaniach. Odczuwalne jest również większe zaangażowanie uczniów, którzy znając swoje słabe i mocne strony, są aktywniejsi. Łatwiej jest określać wymagania, diagnozować postępy ucznia i wskazywać mu drogę rozwoju - powiedziała Iwona Furmańczuk dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 76.
Drugim ważnym elementem programu Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej, było wspieranie samorządów w powoływaniu Lokalnego Forum Oświatowego i wypracowywaniu własnej strategii rozwoju oświaty, jako kluczowego elementu dla budowania lokalnego kapitału społecznego. Pierwsze kroki w tym kierunku Gdańsk ma już jednak za sobą. Jeszcze przed uczestnictwem w programie, w sierpniu ubiegłego roku, gdańscy radni powołali Gdańską Radę Oświatową, ciało doradcze i opiniujące w sprawach lokalnej edukacji, zaś program Model Gdańskiej Oświaty Samorządowej – GDAŃSZCZANIN 2020, powstał już w 2004 roku.
<www.gdansk.pl>
ostatnia aktualizacja: 2008-05-04