Martin Küchen urodził się 1966 r. w Eskilstuna, Szwecja. Planował naukę gry na perkusji, ale jego rodzice nalegali na naukę gry na flecie. Był to jego główny instrument od 9 do 20 roku życia.
Jako 13-latek zaczął śpiewać w grupie rockowej, która rozpadła się po paru latach, jednak Küchen nie przestał śpiewać. W latach 1985-1987 uczęszczał do Music School of Skurup w Szwecji. Szkoła ta była silnie ukierunkowana na edukację jazzową. Kiedy jako saksofonista tenorowy próbował namówić basistę, perkusistę i pianistę do wspólnego grania standardów w klimacie Aylera, został wyśmiany. Były to bowiem czasy "Spyro Gyra" i fascynacji keyboardami.
W latach 1985-1987 Küchen grał w metrze, a także na ulicach Szwecji i reszty Europy. W 1992 po raz pierwszy zetknął się z "muzyką improwizowaną", łącząc to z inspiracją grupami takimi jak: GUSH, Lokomotiv Konkret and Iskra.
W latach 1995-1997 jako klezmer, zainspirowany Cirque Noveau, odbył tourne po Skandynawii i reszcie Europy. W 1995 roku wyjechał do Gwinei w Zachodniej Afryce, gdzie przez trzy tygodnie miał uczęszczać na kurs tańca, jednak skończyło się na graniu w zespole Alphones Suomas w górniczej dzielnicy Gwineii.
Od 2000 r. koncertuje z takimi artystami jak: Phil Minton, Sirone, Mark Sanders, Burkhard Beins, Andrea Neumann, Tony Wren, Cloudchamber, Tony Bevan, Luc Houtkamp, Joe Williamson. W 2003 r. napisał i wykonał muzykę do przedstawienia teatralnego "Maszyna Woyzecka" wystawianego przez "Teatermaskinen", niezależną grupę teatralną z Riddarhyttan, Szwecja.
Od 2004 r. tworzy instalacje dźwiękowe do prac artystki Kateriny Mistal.
4.06 CSW Łaźnia, Gdańsk, godz. 18.00