Na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego od roku akademickiego 2006/2007 zostaną uruchomione Podyplomowe Studia Terapii Zaburzeń Czytania i Pisania.
Ukończenie tych studiów pozwoli absolwentom kierunków pedagogicznych i filologicznych uzyskać kwalifikacje do pracy z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu czytania i pisania oraz do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej w szkołach.
Będzie to studium interdyscyplinarne, skierowane do absolwentów kierunków pedagogicznych i filologicznych. Ukończenie tego studium umożliwia nauczycielom nabycie przygotowania merytorycznego do pracy z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu czytania i pisania oraz uzyskanie kwalifikacji do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej w szkołach. Potrzeba uruchomienia takiego studium związana jest z systematycznym wzrostem liczby uczniów ze stwierdzona dysleksją, co stanowi poważne wyzwanie dla nauczycieli.
W programie studiów przewidziano wykłady, konwersatoria i ćwiczenia m.in. z zakresu: czytanie i pisanie w procesie komunikacji językowej; wybrane zagadnienia z psycholingwistyki; psycholingwistyczna interpretacja trudności w czytaniu i pisaniu; lingwistyczna teoria nauki czytania; zaburzenia czytania i pisania w ujęciu neuropsychologicznym; dysleksja a nauczanie języków obcych; metodyka prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; metodyka nauczania początkowego w aspekcie profilaktyki dysleksji; style uczenia się osób z dysleksją rozwojową; psychoterapia; komputerowe wspomaganie sprawności językowych; uczeń z dysleksją w szkole w świetle przepisów prawa
Kadrę stanowić będą pracownicy naukowi Uniwersytetu Gdańskiego, specjaliści z zakresu edukacji z poradni psychologiczno – pedagogicznych, szkół oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej
Czas trwania studiów - 3 semestry (360 godzin), opłata za semestr – 1600 zł
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Warunkiem uruchomienia studium jest zgłoszenie się co najmniej 20 kandydatów na studia.
Sylwetka absolwenta:
Absolwent kończący Podyplomowe Studium Terapii Zaburzeń Czytania i Pisania:
· uzyska przygotowanie merytoryczne do pracy z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu czytania i pisania,
· nabędzie kwalifikacji do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej,
· pozna psycholingwistyczną oraz neuropsychologiczną interpretację zaburzeń czytania i pisania,
· nabędzie umiejętności kształcenia sprawności czytania u uczniów w świetle lingwistycznej teorii nauki czytania,
· pozna sposoby zapobiegania trudnościom w czytaniu i pisaniu,
· zapozna się z różnorodnymi metodami i formami pracy stosowanymi w terapii pedagogicznej,
· rozwinie kompetencje merytoryczne i metodyczne w zakresie pracy z uczniem dyslektycznym, zarówno w ramach zajęć lekcyjnych, jak również korekcyjnych (wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapii pedagogicznej),
· nabędzie umiejętności konieczne do optymalizacji procesu terapii trudności w czytaniu i pisaniu,
· pozna uregulowania prawne dotyczące sytuacji uczniów z dysleksją w szkolnictwie,
· rozwinie własne sprawności i kompetencje językowe.
Kierownikiem studium jest dr Zofia Pomirska z Zakładu Dydaktyki Języka Polskiego UG.