Przegląd Regionalny – Trójmiasto Gdynia 10 – 13 kwietnia 2007
5 - 15 kwietnia, Centrum
Gemini, Skwer Kościuszki,
- wystawa
prac plastycznych, grafik i zdjęć.
10 kwietnia, wtorek, Jazz
Cafe Scena, ul. Bema 26,
- godz. 17.
- Konferencja prasowa, uroczyste otwarcie,
- godz. 19.
- Koncert jazzowy Pawła Kaczmarczyka - Audiofeeling
(P.Kaczmarczyk - fortepian, R.Nowicki - saksofon, M.Barański - kontrabas,
P.Dobrowolski - perkusja),
11 kwietnia,
środa,
- godz. 12.
- FAMA wozi – autobusowe tournee po trójmiejskich uczelniach,
- godz. 15.
- Happeningi i występy na ulicach Gdyni,
Teatr Miejski, ul. Bema
26
- godz. 17.
- Część konkursowa – kabaret, poezja, teatr, film,
dziennikarstwo,
- godz. 19.
- Pokaz mody - mundurki studenckie w wykonaniu studentów ASP,
- godz. 20.
- Multimedialny projekt "Dotlenienie. Montaż" - I nagroda na FAMA
2006,
- godz. 21.
- spektakl "Kompozycja w słońcu", reż. Ingmar Villqist,
Klub Pokład, Skwer
Kościuszki,
- godz. 23.
- Fire show – Mamadoo,
- Impreza
"Maluch na chodzie" - do wygrania samochód osobowy.
12 kwietnia,
czwartek,
- godz. 12.
- FAMA wozi – autobusowe tournee po trójmiejskich uczelniach,
- godz. 15.
- Wielka parada na ul. Świętojańskiej w Gdyni, z udziałem m.in. Orkiestry
Marynarki Wojennej, afrykańskich bębnów, brazylijskiej samby, Djów i teatrów
ulicznych,
Klub Mandragora, ul.
Hryniewickiego 10/50,
- godz. 17.
- Część konkursowa – przegląd różnych form muzycznych,
- godz. 20. - Koncert African
Papadram i Sambal,
-
godz. 22. - 2 MUCH - dj SPASO, dj TWARDY i bębny
13 kwietnia,
piątek,
- godz. 12.
- Kolej na FAMĘ, FAMA na kolej, czyli granie w SKM,
Klub Mandragora, ul.
Hryniewickiego 10/50,
- godz. 17.
- Część konkursowa – ciąg dalszy przeglądu form muzycznych,
- godz. 20.
- Koncert zespołu Kanał Audytywny,
- godz. 21.
- Ogłoszenie werdyktu Jury,
- godz. 22.
- Afterparty - noc rezydentów, dj Drwal, dj Mikan, dj Vacos.
Wszelkie dodatkowe informacje
oraz aktualny program dostępne są na www.fama.gdynia.pl
Bilety: studenci i posiadacze
okresowych biletów SKM – wstęp wolny, pozostali – 10zł.
Goście Przeglądu FAMA 2007 w
Gdyni
PAWEŁ
KACZMARCZYK
Jeden z
najwybitniejszych pianistów jazzowych młodego pokolenia, student Akademii
Muzycznej w Katowicach, kompozytor, lider KBD Trio i sideman.
Jest zdobywcą Oskarów Jazzowych -
Grand Prix Jazz Society "Melomani" w kategorii "Nadzieja Melomanów 2005",
a jego zespół, którego jest liderem - KBD Trio - w kategorii "Album Roku 2005"
za płytę "Live!"- nagroda PR 2 TVP.
W rankingu ‘JAZZ TOP’ miesięcznika JAZZ FORUM The European Jazz Magazine został
uznany przez czytelników NOWĄ NADZIEJĄ POLSKIEGO JAZZU za rok 2004, 2005 oraz
2006.
Gra w zespołach kierowanych przez Janusza Muniaka oraz projekcie SIN
Grzecha Piotrkowskiego. Współpracował z
Arturem Rojkiem (Myslovitz), Quintetem Monty Waters/Kazimierz Jonkisz
Energy, Tymon Tymański Quartet, Adam Kawończyk Quartet, Marek Bałata Quintet,
Eryk Kulm Quintessence, New Bone, Big-Band AM w Katowicach, Big-Band kierowny
przez Z. Namysłowskiego, Bełchatów Gospel Singers, Up To Date, „LAPD”,
Dekalog Hip-Hop oraz z zespołami
Joanny Dark i Joanny Lewndowskiej. Grał również z takimi muzykami jak B.Terry,
S.Hooks, K.White, A.Pierończyk , J.
Skolias, P.Mąciwoda, B.Suchanek i wieloma innymi…
Laureat:
- I nagrody dla zespołu Paweł
Kaczmarczyk Trio „IN SPACE” na X Międzynarodowym Konkursie Młodych i
Debiutujących Zespołów Jazzowych „Junior Jazz” 2006 oraz nagrody indywidualnej
za najlepszą aranżację w tym konkursie (Usti nad Labem – Czechy)
- stypendium Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego (2006)
- I nagrody zespołowej
„Kultursalon Horbiger 2004” na zmaganiach zespołów jazzowych we
Wiedniu
- „Klucza do Kariery” 2004
dla zespołu KBD Trio na XXX Pomorskiej Jesieni Jazzowej
- I nagrody dla zespołu KBD
Trio na 26 Międzynarodowym Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych
„Jazz Junors” 2002 oraz wyróżnienia dla instrumentalisty w tym
konkursie
- I miejsca GRAND PRIX w
kategorii zespołowej 40 Wrocławskiego Festiwalu Jazzowego „Jazz Nad Odrą”
2004
- II nagrody „Złotego
Krokusa” dla jego tria w Jeleniej Górze 2001
- wyróżnienia (2002) oraz
głównej nagrody (2003) dla najlepszego instrumentalisty w Ogólnopolskim
Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni
- „Swingującego Kruka” –
wyróżnienia dla instrumentalisty na III Hot Jazz Spring – Częstochowa
2004
W 2001
założył trio, w składzie: Michał Barański (kontrabas) i Paweł Dobrowolski
(perkusja). Zespół czerpie inspiracje z dorobku Herbie Hancocka i Billa Evansa;
nie są mu obce koncepcje Brada Mehldaua i Wayne’a Shortera. Występował w
najlepszych polskich klubach jazzowych a także na wielu festiwalach jazzowych w
kraju i za granicą.
Z ostatniej
chwili
W najnowszym „Jazz Forum” – The European Jazz Magazine opublikowano wyniki corocznego plebiscytu JAZZ TOP. To w pewnym sensie ranking muzyków, przegląd sceny jazzowej w Polsce. Paweł Kaczmarczyk po raz kolejny zajął wysokie miejsce w kategorii Muzyk Roku (4, za Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem i Januszem Muniakiem). Wysokie pozycje uzyskał też jako kompozytor, lider zespołu akustycznego, pianista (tu ustąpił pola tylko popularnemu Leszkowi Możdżerowi). Najważniejsze wydaję się jednak to, że po raz trzeci z rzędu bezwzględnie zwyciężył w kategorii Nadzieja Roku, wyprzedzając Agę Zaryan, Marcina Maseckiego, Marię Sadowską i wielu innych artystów.
AUDIOFEELING
W czerwcu 2006 Paweł
Kaczmarczyk rozpoczął naganie nowego albumu w Studiu Polskiego Radia w
Olsztynie. Jego realizatorem jest Ryszard Szmit, a fortepianem zajął się Marek
Buczniewicz, przygotowujący instrumenty m. in. dla Keitha Jarretta czy Bojana Z.
„Audiofeeling” ma być pokazem elastyczności stylistycznej Kaczmarczyka, ale
jednocześnie stanowić całość, przemyślaną i poukładaną pod względem formy. W
sesjach wzięli udział muzycy z KBD Trio oraz kilku gości (R.Nowicki – ts.,
T.Grzegorski – ts., G.Piotrowski – ts.).
Album jest już prawie gotowy.
Na 9. Lotos Jazz Festiwal – Bielska Zadymka Jazzowa po raz pierwszy został
zaprezentowany materiał w całości, oprócz dwóch utworów z udziałem elektroniki.
To pra premiera „Audiofeelingu”, na żywo. Prace koncepcyjne dotyczące ostatnich
dwóch kompozycji są już na ukończeniu.
Płyta zostanie wytłoczona na
nośniku z 24-karatowego złota. Takie rozwiązanie gwarantuje poprawę jakości
brzmienia w stosunku do aluminiowych dysków i kilkakrotne przedłużenie
trwałości, nawet do 100 lat.
Leszek Możdżer jest
najcenniejszą perłą polskiego jazzu, Paweł Kaczmarczyk jego największą nadzieją.
Piszą o nim francuskie, brytyjskie i amerykańskie czasopisma, mimo, że w kraju
wydaje się być znanym tylko w środowisku jazzmanów. Po spektakularnych sukcesach
zdecydował się na nagranie autorskiej płyty - AUDIOFEELING
Maciej Stryjecki, ARMS, Records
Dotlenienie.Montaż.
(Warszawa)
Multimedialny projekt powstał w oparciu o tekst dramatu Iwana Wyrypajewa
"Tlen". Łączy siły dwóch grup: muzyków (Zespół Przepraszam) i filmowców (Grupa
Inicjatyw Twórczych Samowar). Projekt otrzymał główną nagrodę na festiwalu FAMA
2006 w Świnoujściu.
Najważniejszym elementem struktury dramatu jest ten, który powoduje że
akcja w pewnym momencie się załamuje, urywa; kiedy aktorzy wychodzą z roli.
Istnieje więc możliwość pobawienia się (zagrania) tym, co realne: co należy do
rzeczywistości bohaterów oraz tym, co należy do rzeczywistości aktorów. Pojawia
się tu trzeci poziom rzeczywistości: aktorów, którzy wcielają się w role
aktorów, wcielających się w role bohaterów...
Jednym z
celów jest podkreślenie nieuchwytności oraz arbitralności granicy, oddzielającej
poszczególne światy. Interdyscyplinarność projektu pozwala uwydatnić powyższe.
Tekst dramatu został rozbity i "napisany" na nowo. Dla przykładu: Powstały
piosenki oparte tylko na gotowym tekście, w większym lub mniejszym stopniu
posługujące się zapisanymi słowami. Fragmenty filmowe nie zawsze przedstawiają
poszczególne wydarzenia, daną historię, ale są nowymi propozycjami,
nawiązującymi do "klimatu" czy głównego wątku dramatu. Nieustannie nadbudowują
się kolejne piętra rzeczywistości. W głównych bohaterów dramatu Wyrypajewa –
Saszę i Saszę – wciela się wiele różnych osób. W oparciu o te postacie
konstruują oni swoje własne historie, balansując na granicy tego, co zagrane i
tego, co się rzeczywiście zdarza.
Kanał Audytywny
(Wrocław)
Kanał Audytywny to otwarta
energia będąca czymś pomiędzy zjawiskiem kulturowym a niezależnym projektem
muzycznym skupiającym wielu muzyków i wiele idei. Artyści nie chcą definiować
swojej działalności w kategorii jednego gatunku muzycznego. To co tworzą,
określa się raczej jako mieszankę abstract hip-hop, trip-hop lub nu jazz.
Głównym celem jest swobodne
poszukiwanie i eksperymentowanie, próba odnalezienia i wniesienia czegoś nowego
na polską i europejską scenę lub też jak powiadają muzycy, po prostu zabawa i
realizacja kilku subiektywnych pomysłów na muzykę. Hip Hop i tzw. Polish Jazz są
tutaj jedynie bazą dla przeplatających się stylów i koncepcji. Kanał Audytywny
ceniony jest przede wszystkim za niekonwencjonalne świeże pomysły, wyjątkowe,
teatralizowane koncerty oraz eklektyzm. Znakiem rozpoznawalnym zespołu oprócz
samej studzienki kanalizacyjnej ze znakiem „A” jest przede wszystkim cykl
„Audytywna fala w dziwnych miejscach” tj. koncertowanie np. w autobusie, w
kopalni, czy w hali kotłów grzewczych elektrociepłowni miejskiej. Na
trójmiejskim przeglądzie FAMA wystąpią m.in. w autobusie, kolejce SKM i klubie
Mandragora. W Trójmieście można było ich usłyszeć już w zeszłym roku na Heineken
Open'er Fistival.
Papadram
(Wrocław)
Sztuka Papadram jest wynikiem
wieloletniej działalności w dziedzinie budownictwa i gry na instrumentach
perkusyjnych. Liderem grupy jest Wiktor Golc, propagator kultury bębniarskiej w
Polsce od ponad dwudziestu lat. Jest on też twórcą całego bogatego
instrumentarium zespołu, w skład którego wchodzą samodzielnie wykonane bębny. Są
to zarówno wielkie basowe bębny monolitowe, jak też malutkie bębny "mówiące" i
inne instrumenty: kalimby, barimbao oraz balafony własnego
pomysłu.
Inspiracją są rytmy
pochodzące z całej Afryki i Ameryki Łacińskiej. Jest to swoiste zderzenie kultur
rytmicznych słowiańskich z latynoafrykańskimi. Grupa ma bogatą oprawę
plastyczną: kolorowe stroje, maski, różnego rodzaju instalacje i inne akcesoria.
W widowiskach biorą udział ogniarze i aktorzy.
Papadram - jak mówi sam twórca - to ponadczasowy mistyczny wehikuł, którym podróżują wspaniali artyści i wszyscy ci, którzy chcą wziąć udział w tej transowej i magicznej podróży!
Sambal
(Szczecin)
To grupa perkusyjna, która
miłość do perkusji i rytmu wyraża przez brazylijską sambę, a zwłaszcza jej
instrumentalną (perkusyjną) odmianę - batucadę, sambę reggae i funk. Nazwa
pochodzi od ostrej, egzotycznej przyprawy, ponieważ w ich "muzycznej kuchni"
łączy się wiele rytmicznych smaczków, tak więc czerpią również z muzyki
kubańskiej i zachodnio-afrykańskiej.
Dzięki wieloletniemu studiowaniu muzyki perkusyjnej oraz oryginalnym instrumentom, jak caixa, surdo, repinique, chocalho, tworzą atmosferę żywiołowej zabawy, gdzie rytm i hipnotyczna moc batucady, comparsy, rumby bałkańskiej działa na wszystkich.
Co to jest
FAMA?
Od ponad 40 lat FAMA ściąga
do Świnoujścia studentów z całej Polski, gotowych prezentować swoje najbardziej
szalone pomysły. FAMA jest Festiwalem interdyscyplinarnym. Dlatego właśnie jest
to najbardziej twórcze wydarzenie w Polsce, budujące więzi pokoleniowe i
środowiskowe. Wśród laureatów FAMY z lat ubiegłych widnieją takie nazwiska jak:
Maryla Rodowicz, Magda Umer, Marek Grechuta, Elżbieta Wojnowska, Andrzej
Mleczko, Henryk Sawka, Mariusz Lubomirski, Renata Przemyk, Jan Wołek, Adam Nowak
z zespołem Raz Dwa Trzy, Irek Dudek Blues Band, Nocna Zmiana Bluesa ze Sławkiem
Wierzchowskim, zespół T-Love, grupy teatralne Akademia Ruchu z Warszawy, Teatr
STU z Krakowa, Pantomima Szczecińska, kabarety Salon Niezależnych, Elita, Koń
Polski, Kuzyni, Władysław Sikora i kabaret Potem. Nie sposób zliczyć twórców,
którzy pojawili się w czasie kilkudziesięciu lat istnienia Festiwalu na jego
scenach. Od FAMY zaczynali karierę, tu stawiali swoje pierwsze artystyczne
kroki.
Formuła Festiwalu ulega
naturalnym modyfikacjom, odzwierciedlającym zawsze aktualne preferencje,
potrzeby i nastroje młodych artystów, a także stan ducha młodego
pokolenia.
FAMA niesie dwa ściśle ze
sobą związane nurty – warsztatowy oraz prezentacyjny. Zasadą stało się
powierzanie merytorycznej odpowiedzialności za poszczególne warsztaty wybitnym
fachowcom – pedagogom i autorytetom artystycznym. Udział w części warsztatowej
to nie tylko prezentacja przygotowanych wcześniej produkcji artystycznych i
doskonalenie ich pod okiem ekspertów, ale przede wszystkim tworzenie całkiem
nowych jakości artystycznych, których premierowa prezentacja odbywa się w
trakcie Festiwalu.
Organizatorem Festiwalu
Artystycznego Młodzieży Akademickiej jest Zrzeszenie Studentów Polskich przy
współpracy z samorządami i organizacjami studenckimi w
Trójmieście.
Cele przeglądu FAMY w
Gdyni
Zadaniem przeglądu
regionalnego jest promocja idei festiwalu oraz umożliwienie prezentacji
wszystkim chętnym zgłaszającym się do konkursu z naszego regionu.
Organizatorzy spodziewają
się, jak co roku, wielu zgłoszeń, a co za tym idzie niesłychanego potencjału
uczestników. Chcieliby, aby udział w tych eliminacjach był szczególnym
przeżyciem dla młodych artystów i jednocześnie możliwością dla trójmiejskiej
publiczności na poznanie nowych, wschodzących talentów.
Głównym celem przeglądu jest
wyłonienie najwybitniejszych i najciekawszych młodych artystów, którzy zostaną
zaproszeni do wzięcia udziału w wielkim finale festiwalu w Świnoujściu latem
tego roku.
Zamierzeniem organizatorów gdyńskiego przeglądu FAMY jest zaakcentowanie obecności przedstawicieli pomorskiego świata artystycznego w Świnoujściu. Pragniemy pokazać, iż trójmiejska młodzież nie tylko konsumuje sztukę ale również ją tworzy i wyznacza jej nowe kierunki. Trójmiasto zawsze miało swój charakter. Chcemy go pokazać całej Polsce na FAMIE.