Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk serdecznie zaprasza do uczestnictwa w projekcie Niderlandzcy budowniczowie Gdańska i ich uczniowie 30 – 31 maja br., który przygotowujemy ramach VI Bałtyckiego Festiwalu Nauki.
Podstawowym celem tego edukacyjnego projektu będzie poznanie wpływów niderlandzkich na kulturę, architekturę i sztukę Gdańska. Spróbujemy odczytać współczesny Gdańsk poprzez ukazanie dorobku takich twórców jak np. Abraham i Isaac van den Blocke, Anton van Obberghen, Peter Willer, Vredeman de Vries. Swoistą lekcję z gdańskiej architektury i sztuki zrealizujemy na wielu poziomach często symultanicznej narracji, a więc poprzez wykłady i dyskusje, prezentacje multimedialne, wystawę źródłowych materiałów archiwalnych, działania artystyczne: muzyczne i wizualne.
Dotykamy w tym roku problematyki, która opiera się bardziej
na hipotezach, niż na przebadanych materiałach źródłowych. Jedno, co wiemy:
artystyczne kontakty Gdańska z Niderlandami na polu sztuki istniały już w II
poł. XIV wieku, są widoczne w gotyckiej architekturze Gdańska – zarówno
sakralnej, np. wieża kościoła Najświętszej Marii Panny, jak świeckiej – ratusz,
fasady kamienic, bramy miejskie wychodzące nad Motławę.
Importy niderlandzkie widoczne są zwłaszcza w dekoracyjności architektury
Gdańska, ogromny wpływ wywarł Vredemana de Vries, zwłaszcza na dekorację Sali
Czerwonej Ratusza Głównego Miasta. Wpływy niderlandzkie widoczne są w gdańskim
malarstwie (kompozycje martwej natury) i snycerstwie gotyckim.
Handlowe kontakty Gdańska z Niderlandami znacznie ożywiły się w XVI wieku, do
miasta po pszenicę i żyto przypływają setki holenderskich statków. Z Flandrii,
Holandii i innych niderlandzkich prowincji przyjeżdżają kupcy, artyści,
architekci i inżynierowie. Wzorce architektoniczne i artystyczne oraz
osiągnięcia techniki znad Morza Północnego wywierają ogromny wpływ na wygląd
Gdańska i życie jego mieszkańców. Niderlandczycy tworzą lub współtworzą symbole
miasta, takie jak Fontanna Neptuna, Sala Rady Ratusza Głównomiejskiego, Bramy
Wyżynna i Złota czy Wielka Zbrojownia. Miasto opasują bastiony tak zwanego
staroholenderskiego typu fortyfikacji. Powstaje również przemysłowa
architektura proweniencji niderlandzkiej, m.in. spichrze. W żuławskich wsiach na
wschód do Gdańska osiedlają się niderlandzcy uchodźcy uciekający przed skutkami
religijnych prześladowań.
Wpływy niderlandzkie widoczne są również w krajobrazie Gdańska, np. w układzie kanałów. Dziedzictwo to jest nie tylko atrakcją turystyczną. Stanowi też pewien istotny punkt odniesienia, który buduje ogromny potencjał artystyczny dla obecnych jego mieszkańców.