Wiecha na budowie Centrum Sportu i Rekreacji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Z nowoczesnego obiektu studenci będą mogli korzystać już w połowie przyszłego roku.

Na powstającym na terenie kampusu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Centrum Sportu i Rekreacji zawisła tradycyjna wiecha symbolizująca wybudowanie najwyższego punktu obiektu.

Budowa rozpoczęła w połowie 2022 roku i przebiega bez przeszkód. „Prace realizowane są w formule „buduj” i prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Planujemy zakończyć budowę w terminie oczekiwanym przez inwestora tj. do końca czerwca 2024 roku” – mówi Paweł Pijar – Dyrektor Kontraktu Budimex, głównego wykonawcy inwestycji.

Zaawansowanie prac jest na poziomie 40%. Wykonana została cała konstrukcja budynku, zakończony jest stan surowy.

Wybudowanie Centrum Sportu i Rekreacji Uniwersytetu Morskiego w Gdyni to niezwykle ważne i priorytetowe zadanie dla Uczelni, która odpowiada za kształcenie kadry morskiej” – podkreśla JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit. „Z uwagi na fatalny stan techniczny stara hala sportowa została wyburzona, a studenci realizują program wychowania fizycznego w wynajmowanych obiektach sportowych gdyńskich szkół. Prawdopodobnie jesteśmy jedyną uczelnią, która nie posiada hali sportowej z prawdziwego zdarzenia. Już niedługo będziemy mogli powiedzieć, że nie tylko mamy halę, ale jest ona najpiękniejsza i najnowocześniejsza, przynajmniej w Trójmieście. Po zakończeniu tej inwestycji będziemy się przymierzać do budowy domu studenckiego w sąsiedztwie Centrum Sportu i Rekreacji – dodał Rektor UMG.

Zakończone zostały roboty żelbetowe, aktualnie trwają prace murarskie. Na dachu ułożono blachę trapezową wraz z izolacją termiczną, w hali garażowej wełną mineralną docieplony został strop, rozpoczęto montaż stolarki okiennej i fasady od strony ulicy Grabowo. Trwają prace związane z wykonaniem elewacji, roboty tynkarskie na poziomie hali garażowej i parteru budynku, wykonywana jest instalacja elektryczna i teletechniczna oraz instalacja sanitarna. Do końca września planowane jest wykonanie całej elewacji budynku i rozpoczęcie robót zewnętrznych drogowych.

Obiekt jest wymagający pod kątem inżynierskim, m.in. w zakresie konstrukcji zadaszenia. W trakcie prac zamontowano 11 sztuk dźwigarów prefabrykowanych sprężonych o długości 30 m. każdy i wysokości 150 cm oraz masie montażowej 35 ton. Końcowym etapem robót był montaż 7 sztuk prefabrykowanych paneli attykowych o wymiarach 6x2 m i masie 10,2 tony.

Do zabudowania takiej konstrukcji potrzebny był dobór specjalnego dźwigu, który posiada udźwig na poziomie 38 ton w promieniu 36 metrów. W ten oto sposób, w odległości 4 metrów od podpiwniczonego budynku, stanął generujący około 1600 kN nacisku na stopę Liebherr LTM-1650-8.1 – żuraw samojezdny o udźwigu maksymalnym 700 ton – podkreśla Paweł Pijar.

Cały obiekt zaprojektowany jest tak, aby jak najlepiej odpowiadał naszym potrzebom. Halę sportową będzie można w miarę potrzeb dostosować do różnych zajęć sportowych czy rekreacyjnych, np. szybko podzielić na trzy niezależne boiska do siatkówki, z których każde spełnia wymogi FIVB. Jeśli dodamy do tego ściankę wspinaczkową, strefę fitness, saunę, to widać, że dzięki temu obiektowi będziemy mogli znacznie poszerzyć i uatrakcyjnić ofertę zajęć sportowych i rekreacyjnych dla naszych studentów i pracowników – zauważa dr Andrzej Lachowicz, dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji UMG.

Inwestycja dofinansowana została z budżetu państwa, w postaci dotacji celowej Ministerstwa Infrastruktury oraz środków własnych Uczelni. Koszt inwestycji wynosi ok. 54 mln. zł.


W skład Centrum Sportu UMG wchodzić będą m.in.:

  • pełnowymiarowa hala sportowa ze ścianką wspinaczkową, - 8 szatni z pełnym zapleczem sanitarnym,
  • szatnia dla sędziów i pracowników z zapleczem sanitarnym,
  • pokoje dla trenerów,
  • przestrzeń usługowa,
  • pokoje gościnne dla sportowców, sztabu szkoleniowego z aneksami kuchennymi i łazienkami dla 40os.,
  • widownia dla 130 osób,
  • zaplecze sanitarne dla widzów,
  • strefa fitness i siłownia,
  • sauna,
  • przestrzenie biurowe, sala konferencyjna, przestrzeń techniczna,
  • parking podziemny na 49 miejsc

Najważniejsze liczby:

  • Powierzchnia zabudowy: 2199,59 m2 - Kubatura: 38 460,21 m3
  • Powierzchnia całkowita: 6 983 m2
  • Wysokość budynku: 11,9 m
  • Liczba kondygnacji nadziemnych: 4
  • Liczba kondygnacji podziemnych: 1

Informacja o Uniwersytecie Morskim w Gdyni

Uniwersytet Morski w Gdyni, Uczelnia z ponad 100 letnią tradycją. Kształci przyszłych oficerów floty handlowej oraz kadry inżynierskie i menedżerskie dla gospodarki morskiej i regionu nadmorskiego na poziomie licencjackim, inżynierskim, magisterskim i doktorskim. Uczelnia prowadzi kształcenie uzupełniające dla oficerów i specjalistów gospodarki morskiej i drugie w Europie Studia Executive Offshore Wind MBA.

Konkurencyjność Uniwersytetu Morskiego w Gdyni stanowią m.in. specjalności zarówno morskie, jak i lądowe. Swoją bogatą ofertą edukacyjną UMG odpowiada na aktualne zapotrzebowanie wymagającego rynku pracy. Uniwersytet tworzą 4 wydziały: Elektryczny, Mechaniczny, Nawigacyjny, Zarządzania i Nauk o Jakości, w tym 10 kierunków studiów.

W skład UMG wchodzi Instytut Morski, w ramach którego Uczelnia rozwija swoją działalność badawczą, naukową i dydaktyczną. W 2023 planowane jest zakończenie budowy Centrum Offshore, którego zadaniem będzie tworzenie lokalnego, polskiego łańcucha dostaw dla branży offshore.

Uniwersytet Morski w Gdyni jest armatorem trzech statków: sławnego na całym świecie żaglowca „Dar Młodzieży”, nowoczesnego statku badawczo - szkoleniowego „Horyzont II” oraz statku badawczego „IMOR”, który jest pierwszą polską jednostką przystosowaną do badań strefy przybrzeżnej i płytkich wód zalewowych.


Firma Budimex S.A. realizuje obecnie na Terenie Trójmiasta liczne kontrakty m.in:

Budowę Parkingu Podziemnego w ramach Parku Centralnego w Gdyni, powstanie Budynku Laboratoryjno – Warsztatowego CTM w Gdyni, stworzenie obiektu biurowo – mieszkalnego Waterfront w Gdyni. Realizację Centrum Offshore w Gdańsku na potrzeby Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, budowę Teatru Wybrzeże w Gdańsku, rozbudowę Terminala Kontenerowego DCT 3 w Gdańsku, projektowanie i realizację Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej S6,

BUDIMEX SA jest polską spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Jest obecny nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Od 1995 roku spółka jest notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych.


opublikowano: 2023-05-26
Komentarze
Polityka Prywatności