06 listopada 2009 (piątek), godz. 20:00
The "NEW" Branford Marsalis Quartet - Gdańsk
„Jazz Jantar” to jeden z najstarszych festiwali jazzowych w Polsce. W ramach tegorocznej edycji Jazz Jantar 2009 wystąpią m.in.: Myra Melford Trio M, Steve Coleman and the Five Elements oraz wielki jazzman znany ze współpracy z samym Stingiem – Branford Marsalis.
Avant Days - 07.11.2009, g. 20.00, Klub ŻAK w Gdańsku
Steve Coleman and the Five Elements
Maciej Obara Trio
No Quartet
Steve Coleman and the Five Elements (Steve Coleman – saksofon altowy/
Jen Shyu – wokal/ Jonathan Finlayson – trąbka/ Tim Albright – puzon/
Thomas Morgan – bas/ Marcus Gilmore – perkusja)
Steve Coleman – (ur.1956); saksofonista, kompozytor, wizjoner
współczesnej muzyki. Jego twórczość i idee miały silny wpływ na
współczesne oblicze jazzu. Jeden z twórców ruchu M-Base, z którego
wywodzi się m.in. Cassandra Wilson. Piewca rozimprowizowanych
afroamerykanów, wielki duchem filozof rytmu i czarnej kultury. Zespół
Steve Coleman and Five Elements działa już od 28 lat i jest
najważniejszą formacją Steve’a. Coleman występował i nagrywał z takimi
muzykami, jak Sam Rivers, Cecil Taylor, czy Dave Holland. Jest jednym z
ojców chrzestnych muzyki fusion, mieszał jazz z elementami muzyki
afrykańskiej diaspory i starożytną metafizyką. Za cel postawił sobie
przekształcenie muzyki w język dźwiękowych symboli.
W latach dziewięćdziesiątych Coleman poświęcił się konceptualnym
eksperymentom z rytmiką. Komponował utwory, w których poszczególni
muzycy grali w różnym metrum tworząc niesymetryczne układy rytmiczne.
Muzyka, choć oparta na wyraźnym groovie miała luźną strukturę
melodyczną i harmoniczną. Za najwyższe osiągnięcie tego okresu uważa
się album „The Tao of Mad Phat”. Coleman odrzuca popularną
kategoryzację muzyki, w szczególności nie używa pojęcia jazz. Będąc
zwolennikiem bardziej organicznego podejścia do muzyki preferuje
określenie „spontaniczna kompozycja”. Fizyka, metafizyka, matematyka,
język, muzyka, taniec, astronomia – to wszystko postrzega Coleman jako
składowe holistycznego ciała, z którym pracuje. Przeróżne formy
muzyczne, jakie prezentuje intuicyjnie i logicznie wypływają z ludzkiej
percepcji.
Jen Shyu – ur. w 1978 r. w Illinois, jej rodzina pochodziła z Tajwanu.
Kompozytorka, tancerka, wokalistka, multiinstrumentalistka. Występowała
solo na fortepianie w wieku lat trzynastu w finałowym Piano Concerto
No. 1 Czajkowskiego z Peoria Symphony Orchestra. Studiowała operę na
Stanford University, Oxford University, Mozarteum w Salzburgu i w Lake
Placid Institute w Nowym Jorku. Debiutowała albumem „For Now”. Od 2001
eksploruje tradycyjną muzykę Tajwanu. Dwukrotnie odwiedzała Kubę, by
studiować taniec i muzykę afro-kubańską i poznać dzieje chińskiej
diaspory. Ostatnio skomponowała muzykę i występowała z performerką
Soomi Kim w sztuce „Lee/gendary” inspirowanej życiem Bruce’a Lee.
Współpracowała z poetą Sekou Sundiata nad jego „51st Dream State,”
obecnie pracuje nad interdyscyplinarnym projektem kompozycyjnym „Jade
Tongue”.
Jonathan Finlayson – trębacz i kompozytor chwalony przez krytyków The
New York Times, Jazz Times i Down Beat. Występował z takimi artystami
jak Ravi Coltrane, Ralph Alessi, Steven Bernstein, Vijay Iyer czy Abbey
Lincoln. Weteran w zespole, przystąpił do Pięciu Elementów w wieku lat
osiemnastu i brał udział w nagrywaniu ostatnich pięciu albumów.
Połączony z liderem nicią telepatycznego porozumienia – gra z Colemanem
jakby byli połączeni symbiozą.
Tim Albright – puzonista. Występuje m.in. z Argento New Music Project,
Paragon Ragtime Orchestra czy Riverside Symphony oraz w wielu teatrach
na Broadwayu. Występował z International Contemporary Ensemble oraz z
orkiestrą Marii Schneider.
Thomas Morgan – ur. w 1981 r., kształcony na wiolonczeli przesiadł się
w wieku lat 14 na kontrabas. Ukończył Manhattan School of Music w Nowym
Jorku. Występował m.in. z Davidem Binney i Joey Baronem.
Marcus Gilmore – absolwent Manhattan School of Music i LaGuardia High
School of Music and Performing Arts w Nowym Jorku. Stypendysta Berklee
School of Music, uczęszczał na warsztaty w Brubeck Institute Summer
Jazz Colony i Vail Jazz Festival Workshop w Colorado, gdzie otrzymał
stypendium im. Elli Fitzgerald. Był członkiem All-Star High School Jazz
Band na 45-tą rocznicę Monterey Jazz Festival. Występował z Clark
Terry’s Young Titans of Jazz, kwartetem Ravi’ego Coltrane’a, kwartetem
Vijaya Iyera oraz w prestiżowej Lincoln Center Jazz Orchestra.
Maciej Obara Trio (Maciej Obara – saksofon/ Maciej Garbowski – kontrabas/ Krzysztof Gradziuk – perkusja)
Zespół założony w 2003 inspiracje czerpie wśród takich artystów, jak
Theleoniusa Monka, Johna Coltrane'a czy Ornette Coleman. Nagradzany w
konkursach i na festiwalach, m.in. na Jazz Krokus Festival, Bielskiej
Zadymce Jazzowej, „Gwarancja Kultury" przyznana przez TVP Kultura i
„Nadzieja Melomanów” przyznana przez Stowarzyszenie Jazzowe „Meloman”.
No Quartet (Emil Miszk – trąbka/ Michał Ciesielski – saksofon/ Michał
Wandzilak – piano/ Michał Bąk – bas/ Andrzej Szczepkowski – perkusja)
No Quartet to, jak sama nazwa wskazuje, kwintet, choć bywa, że i
sekstet. Powstał na początku 2008 roku w Trójmieście, z potrzeby
wspólnego muzykowania, zgłębiania tajników muzyki jazzowej, jak również
realizacji własnych muzycznych pomysłów i kompozycji. Inspiracje
członków zespołu sięgają dużo dalej poza mainstreamową muzykę jazzową,
zahaczając o muzykę zarówno latyno-amerykańską, afro-karaibską, jak i
muzykę klubową.
ostatnia zmiana: 2009-10-05