16 października 2009 (piątek)
MEN'S DANCE - Gdańsk
„Men's Dance” to męskie spojrzenie na taniec. Wieczór baletowy, którego autorami jest trójka znakomitych polskich choreografów: Wojciech Misiuro, Jacek Przybyłowicz i Roman Komassa. Swoje taneczne wizje współczesnej męskości zaprezentują w trzech miniaturach.
Tango life
„Tango life” to taneczny zapis burzliwych emocji targających ludzkim
życiem: miłości, namiętności, pożądania i odrzucenia. Z pozoru banalna
historia: Ona i On spotykają się, gest, spojrzenie…chemia miłości. Nie
widzą świata poza sobą. Jest też on – ten Trzeci. Zakochany bez
pamięci, niezauważony, nie brany pod uwagę. Chce dać z siebie wszystko,
ale Ona tego nie chce. Nie chce nawet wtedy, kiedy zostaje boleśnie
odtrącona przez ukochanego…
Dwudziestu tancerzy będzie opowiadać o miłosnych rozterkach, trudnych
wyborach, odrzuceniu i samotności pomiędzy ludźmi. Miłosnemu dramatowi
towarzyszy muzyka grana na żywo przez trójmiejską formację Tangueros
Balticos – zespół zafascynowany tangiem argentyńskim i twórczością
Astora Piazzolli.
Choreografia: Roman Komassa
Muzyka: Przemysław Treszczotka
Scenografia i kostiumy: Izabela Stronias
Muzyka live w wykonaniu Tangueros Balticos w składzie: Przemysław
Treszczotka – skrzypce, Paweł Zawada – fortepian, Marcin Krzyżanowski –
akordeon, Marcin Janek – Saksofon, Jacek Mazurkiewicz – kontrabas.
Obsada: Beata Giza, Marzena Socha, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Franciszka
Kierc, Michał Łabuś, Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz i zespół
baletu POB
Kilka krótkich sekwencji
Jacek Przybyłowicz, wieloletni tancerz izraelskiej Kibbutz
Contemporary Dance Company, skontrastował taniec modern z barokową
muzyką. Folia (portugalski taniec dawny, w którym dominująca jest
kobieta) Maraina Maraisa, w wykonaniu wirtuoza violi da gamba – Jordi
Savall jest motywem przewodnim dla trzech par tancerzy. Ruch opiera się
na powtarzalności – jeden z tancerzy powtarza gest drugiego, gdy ten
wykonuje już kolejny ruch. Dominującym elementem są kobiety. Efekt ten
wzmacnia projekcja video autorstwa Katarzyny Kozyry, przedstawiająca
tancerkę uczącą niekompletnie ubranego mężczyzną gawota. Mężczyzna
nieporadnie usiłuje naśladować jej perfekcyjne i wystudiowane ruchy.
Taniec jest dyskretną formą walki o dominację: kobiety kuszą, udają
uległość, lecz muzyka osadza je w roli nadrzędnej.
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Marain Marais
Projekcja video: Katarzyna Kozyra
Kostiumy: Hanna Szymczak
Asystent choreografa: Małgorzata Marcinkowska-Chojnacka
Obsada: Filip Michalak, Sylwia Kowalska-Borowy, Michał Łabuś, Marzena Socha, Małgorzata Marcinkowska, Agnieszka Wojciechowska
Tamashi
Każdy, kto widział choć jeden spektakl Wojciecha Misiuro wie, że obok
jego twórczości nie da się przejść obojętnie. Artysta szokuje i
prowokuje, operując specyficznym językiem ekspresji, nie unika nagości,
która nie tylko nie ma nic wspólnego z pornografią, ale urzeka widza
plastyką tworzonych obrazów. „Tamashi” jest inspirowana kulturą
japońską. Siedmiu tancerzy w strojach samurajów i towarzyszące im trzy
Japonki przeniosą widzów na Daleki Wschód. W spektaklu obok zespołu
Opery Bałtyckiej wystąpią dawni tancerze Teatru Ekspresji: Krzysztof
Baliński, Andrzej Chorab i Jacek Krawczyk.
Wojciech Misiuro to postać kultowa – tancerz, mim i choreograf. Urodził
się w Gdańsku. Mieszka w Sopocie. Jest absolwentem Gdańskiego Studia
Baletowego oraz Studia Pantomimy przy Teatrze Pantomimy Henryka
Tomaszewskiego. W 1987 roku założył autorski Teatr Ekspresji, z którym
zrealizował własne spektakle: „Umarli potrafią tańczyć” (1988),
„Dantończycy” (1989), „ZUN” (1990), „Idole perwersji” (1991), „College
No 24” (1992), „Miasto mężczyzn” (1994), „Pasja” (1995), „Kantata”
(1997) i „Tango” (1999). Wiele z nich, między innymi: „ZUN”, „Umarli
potrafią tańczyć” doczekało się wersji telewizyjnych. Misiuro
wyreżyserował również film „De Aegypto” – opera egipska. Jego zespół
występował wiele za granicą, między innymi w Sankt-Petersburgu (1989),
na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu, na Festiwalu Spoleto
we Włoszech (1993), w USA (1992) i oraz na Międzynarodowym Festiwalu w
Stambule (1994).
Choreografia i reżyseria: Wojciech Misiuro
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Zawistowska
Asystent choreografa: Krzysztof Baliński
Obsada: Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sylwia Kowalska-Borowy, Marzena
Socha, Radosław Palutkiewicz, Filip Michalak, Łukasz Przytarski,
Andrzej Chorab, Jacek Krawczyk, Krzysztof Baliński.
Miejsce:
Gdańsk, Państwowa Opera Bałtycka / al. Zwycięstwa 15
ostatnia zmiana: 2009-10-05