Dzień Mózgu w Uniwersytecie SWPS w Sopocie odbędzie się 18 marca w siedzibie uczelni przy ul. Polnej 16. Wstęp wolny po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego. Obowiązuje limit miejsc.
Harmonogram
Wykłady:
Warsztaty:
Inne wydarzenia:
15:30-16:30, Aula 015, limit miejsc 200
Prowadzący: Andrzej Jankowski
Opisy doświadczeń odmiennych stanów świadomości istnieją w każdej kulturze od zarania dziejów. Część z nich uzyskiwana jest poprzez zażywanie substancji psychoaktywnych. Inne z kolei są związane z zaburzeniami, takimi jak epilepsja czy schizofrenia. Istnieją również takie odmienne stany świadomości, które wywoływane są celowo, za pomocą specjalnych ćwiczeń. Należą do nich między innymi: medytacja, świadome śnienie, doświadczenie bycia poza ciałem (OOBE), trans hipnotyczny. W moim wystąpieniu przedstawię biologiczne podstawy tych stanów, w oparciu o wyniki badań z wykorzystaniem metod neuroobrazowania oraz elektroencefalografii (EEG).
16:30-17:30, Aula 015, limit miejsc 200
Prowadzący: dr Jacek Buczny
Jak działa mózg, gdy opieramy się słodyczom? Jak przebiega jego aktywność, gdy podejmujemy ryzyko? Na te i inne pytania odpowie wykład, którego celem, po pierwsze, jest przedstawienie neuroanatomicznych podstaw samokontroli. Po drugie, przedstawienie procesów psychologicznych i wzorców aktywności mózgu obserwowanych wtedy, gdy człowiek stara się zapanować nad własnymi impulsami. Po trzecie, celem jest omówienie neuropoznawczych badań nad treningiem samokontroli, wskazujących na uwarunkowania skutecznego treningu siły woli.
17:30-18:30, Aula 015, limit miejsc 200
Prowadzący: dr Michał Parzuchowski
Wykład dotyczył będzie teorii ucieleśnionego poznania. Czy mówimy ciszej gdy dotykamy naszych ust wyprostowanym palcem wskazującym? Czy skuteczniej kłamiemy krzyżując za plecami palce wskazujący i środkowy? Przedmiotem analiz podejmowanych w ramach niniejszego wykładu będzie wpływ pojęć wzbudzanych za pomocą ułożenia ciała na postawy i zachowanie społeczne.
18:30-20:00, Aula 015, limit miejsc 200
Prowadzący: Ks. dr Stanisław Radoń
Człowiek od początku swojego świadomego istnienia zdaje sobie sprawę z tego, że się starzeje i w końcu umiera. Okazuje się, że najszybciej starzeje się mózg (nieodwracalne procesy degeneracyjne obserwowane są już od 18 roku życia). Dlatego zadaje sobie pytanie: czy można zatrzymać procesy degeneracyjne? Więcej: w jaki sposób je zatrzymać oraz w jaki sposób poprawić funkcjonowanie mózgu? Podstawowym wnioskiem z przeprowadzonych badań nad uważnością jest teza, że w zależności od tego w jaki sposób myślimy, odczuwamy, reagujemy, to w naszym mózgu wytwarzane są nowe połączenia między ścieżkami neuronalnymi, co nazywamy neuroplastycznością.
15:30-17:00, sala 006, limit 30 osób
Prowadząca: Patrycja Elias
Każdego dnia podejmujemy wiele decyzji, obliczeń, przewidywań. Wszystkie te zadania stymulują pracę lewej półkuli mózgu. A co z prawą? Jak włączyć jej dziłanie do codziennego życia? Odpowiedzią na te pytania jest myślenie kreatywne. Celem treningu jest uruchomienie i rozwój zasobów kreatywnego myślenia, które aktywizuje pracę prawej półkuli, a nawet synchronizuje działanie obu. Podczas treningu uczestnicy będą mieli możliwość rozwoju myślenia pozalogicznego oraz przećwiczenia elementów myślenia kreatywnego takich jak: oryginalność, płynność, giętkość.
17:15-18:45, sala 006, limit 30 osób
Prowadzący: Andrzej Jankowski
Warsztat naukowy, na którym, głównie poprzez pracę w podgrupach, będziemy wzajemnie uczyć się, w jaki sposób zbudowany jest mózg oraz jakie funkcje pełnią odpowiednie jego płaty i poszczególne obszary.