Wykład odbędzie się 20 listopada na Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni przy Al. Jana Pawła II 3. Start o godzinie 18:00.
Streszczenie wykładu
Elektromagnesy na morzu stanowią obiecującą alternatywę dla tradycyjnych systemów cumowniczych, które opierają się na linach. Znane od wieków standardowe metody cumowania, choć powszechnie stosowane, często wiążą się z ryzykiem wypadków, uszkodzeń i są czasochłonne.
W odpowiedzi na te wyzwania rozwijane są nowoczesne systemy, takie jak systemy próżniowe, magnetyczne oraz stałego naciągu lin, które oferują większe bezpieczeństwo oraz redukują ryzyko urazów załogi. Technologie te umożliwiają automatyczne cumowanie, minimalizując konieczność zaangażowania ludzi i ograniczając czas operacji. Systemy magnetyczne i próżniowe, dzięki swojej skuteczności, zdobywają coraz większe zainteresowanie w branży morskiej, chociaż mają pewne ograniczenia, zwłaszcza w przypadku dużych jednostek lub specyficznych warunków pogodowych. Ich zalety, takie jak redukcja zużycia paliwa czy większa stabilność jednostek, sprawiają, że stanowią coraz popularniejsze rozwiązanie w portach na całym świecie.
Jednym z nowatorskich rozwiązań jest system MEMS (Mobile Electromagnetic Mooring System), który wykorzystuje technologię elektromagnetyczną, eliminując potrzebę lin cumowniczych. System ten został zaprojektowany z myślą o mniejszych jednostkach, takich jak statki serwisowe, i może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo oraz efektywność operacji cumowania na morzu.